Beweeg tijdens je bevalling!

zwangere_sportiefJe zult wel denken… raadt Tami me nu aan te gaan sporten terwijl ik weeën voel? Wees gerust. Zo extreem is mijn tip zeker niet. Maar bewegen tijdens je bevalling – door te staan, ronde bewegingen te maken met je bekken en te lopen – kan je wel helpen. Sterker nog: professionals hebben goede argumenten om vrouwen tijdens de baring te stimuleren zo actief mogelijk te blijven. Ik leg je uit waarom.

Je hoeft maar te kijken naar hoe vrouwen in ontwikkelingslanden bevallen en je weet het… instinctief voelen vrouwen zelf aan wat de meest prettige en beste houding is tijdens het bevallen. En hoe je het ook wendt of keer: deze vrouwen komen (meestal) spontaan tot een bevalling.

Laat de natuur haar werk doen
Hoe gaat het dan in z’n werk? Die vrouwen weten toch ook niet precies op welk moment zij volledige ontsluiting bereikt hebben? En ook de artsen daar toch niet? Er is immers vaak niemand in de buurt die getoucheerd in die streken. En dat is precies mijn punt! De vrouwen staan en door de zwaartekracht en de contracties (dus zonder dat er actief geperst wordt) zal de baby op een gegeven moment gaan indalen. De vrouw voelt druk op de anus, doordat het voorliggend deel op dat niveau is aangekomen, en ze buigt dan haar knieën en belandt in hurkhouding. Even later brengt zij haar bovenlichaam iets naar achter en kan de baby helemaal geboren worden.

Kijk uit voor de rollercoaster
Waarom vrouwen in de Westerse wereld vaak gaan (of wordt verteld te gaan) liggen, weet ik niet. Dat is ergens ontstaan en wordt nog altijd doorgevoerd. Jammer, want het is tegennatuurlijk. Als je de natuur haar gang niet laat gaan, zie je dat er interventies volgen die de ontsluiting en uitdrijving (persfase) moeten bespoedigen. En dan is de kans groot dat je in een rollercoaster terecht komt. De ene technologische ingreep volgt de volgende op. Met als een vervelende climax voor zowel het kindje als de moeder, een kunstverlossing. Dat is geen prettig vooruitzicht.

De 9 sterke argumenten
Daarom pleit ik ervoor de “ Moederkunst” , met andere woorden zelf baren, te omarmen. Het geeft veel meer zelfvertrouwen, voldoening en een betere start voor het kindje op deze wereld. En die sterke argumenten waar ik het over had? Die zal ik even puntsgewijs benoemen. Sommige hiervan zijn namelijk wetenschappelijk onderbouwd. De hoogste tijd om te gaan bewegen dus!

Bewegen tijdens de bevalling zorgt ervoor dat…
• er een optimale passage van de baby door het baringskanaal mogelijk is
• het positieve effect van de zwaartekracht echt wordt gebruikt
• er sterkere en effectievere weeën zijn
• er een ruimere bekkenuitgang gecreëerd wordt. Dit is röntgenologisch bewezen
• er een kortere uitdrijving (kortere persfase) is
• er een verminderde kans is op een vaginale kunstverlossing
• er minder episiotomieën (knip) nodig zijn
• de vrouw minder pijn ervaart
• de vrouw makkelijker en effectiever kan persen

Bewegen… is je beste ‘medicijn’ tijdens de baring.